Meer nieuws uit Musanze - Reisverslag uit Musanze, Rwanda van Iris Duren - WaarBenJij.nu Meer nieuws uit Musanze - Reisverslag uit Musanze, Rwanda van Iris Duren - WaarBenJij.nu

Meer nieuws uit Musanze

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

20 Juli 2019 | Rwanda, Musanze


Zaterdagmiddag eind van de middag. Er is ondertussen weer veel gebeurd. Langzaam maar gestaag vorderen de voorbereidingen van de training die ik hier ga geven. Door overweldigende belangstelling is gevraagd of ik het twee keer kon doen. Komende dinsdag en dan nog eens op 5 aug. ga ik medewerkers van het DFGFI en paar basisprincipes van “remote sensing” bijbrengen. Zo praktisch mogelijk, met gratis satellietbeelden en gratis software. Leuk speelgoed wat ik gedownload heb van de ESA-website. Verder gaf de "vice chancellor" van INES (Universiteit in Musanze) aan dat hij het leuk zou vinden als ik op 6 aug. een gastcollege kom geven.

Mijn wandeling in het Virunga park naar het graf van Dian Fossey ging niet geheel volgens plan. Op de een of andere manier had ik zo veel adem tekort en het gevoel van beton in mijn benen dat ik het maar tot halverwege heb gered. Het was wel stijl en op 2800 m hoogte maar toch niet normaal. Dus daar moet ik in Nederland maar eens naar laten kijken. Balen. Maar ondertussen toch ook wel erg genoten van het oerwoud. Dit is een van de weinige hooggelegen regenwouden ter wereld en een overdonderende muur van groen. Met voorbijsluipende wolken door machtige Hagenia-bomen met mossen en lianen waan je je in het Wipneus en Pim-sprookjesbos. Fantastisch!

Gisteren werd ik door mijn huisbaas uitgenodigd om op een bijzondere boerderij te gaan kijken. Zijn vriend Andre, is een boer met passie voor het werk maar ook iemand die zijn best doet om zijn allerarmste buren zo veel mogelijk te helpen. Hij kweekt varkens op tot ze twee maanden oud zijn. Dan geeft hij ze gratis aan mensen in de buurt. Die zorgen er voor tot de beesten groot genoeg zijn voor de slacht. Andrew betaalt ondertussen 60% van het varkensvoer zodat diegene die er voor zorgt nog maar 40% van die kosten heeft. Uiteindelijk koopt hij het varken terug tegen marktprijs om ze te laten slachten en er worst van te maken. Zo verdienen zijn buren en hij heeft toch winst door de meerwaarde van het vlees. Hij heeft bewust niet voor kalfjes en koeien gekozen vanwege de uitstoot van broeikasgassen en het minder duurzame voer wat er in moet.

Een van zijn succesverhalen is die van de 16-jarige Wellas. Die was gestopt met school toen zijn vader overleed. Met slechtbetaalde kleine baantjes hielp hij zijn moeder het hoofd boven water te houden. Nu doet hij voor een vast zakcentje klusjes op de boerderij onder voorwaarde dat hij zijn school afmaakt. En hij doet het geweldig. Als je helemaal geen uitzicht hebt kan een heel klein zetje in de rug een wereld van verschil maken. Nu heeft hij een toekomst.

Nu moet ik zo meteen nog een verjaardagscadeautje kopen voor een van de medewerkers van DFGFI. Die geeft vanavond een feestje en ik heb geen idee wat een aardig cadeautje zou kunnen zijn. Dus ik ga maar eens op jacht.

Groeten,
Iris

  • 20 Juli 2019 - 14:24

    Hans En Joke:

    Weer een leuk verslag en ik zou me maar niet te druk maken over die wandeling. Zal de leeftijd wel zijn.
    Veel plezier de komende tijd.

  • 20 Juli 2019 - 15:00

    Nanda:

    Ik lees je verslagje met veel plezier. je amuseert je wel zo te lezen. En wat het klimmen betreft, je moet voortaan misschien wat oefenen van te voren . Dat doen de 4 daagse lopers ook hoorde ik.

  • 20 Juli 2019 - 16:41

    Erna:

    Weer een mooi verslag. Rustig aan daar op hoogte, groet van Bart en Erna.

  • 22 Juli 2019 - 09:03

    Marcelle:

    Wow wat ziet dat er mooi uit op die foto's! Balen dat je je doel niet kon halen, maar zo te zien heb je toch mooie dingen onderweg meegekregen. En mooie hoopgevende verhalen van zo'n boer!

  • 23 Juli 2019 - 05:25

    Wendy:

    Leuk dat ze zo enthousiast zijn over de training die je gaat geven! Succes met de 1e vandaag! Balen van je wandeling maar kan inderdaad met oefenen en conditie te maken hebben. Wat mooi wat ze doen op die boerderij! Ontzettend fijn dat Wellas nu ook een toekomst heeft. Was het een gezellig feestje zaterdagavond?

  • 25 Juli 2019 - 12:03

    Johan Stemerding:

    Iris, wederom een mooi verslag van jouw belevenissen daar in Rwanda. Ik weet zeker dat jouw lezingen zullen boeien. Het lesgeven zit in jouw DNA. De initiatieven van deze Andrew spreken me enorm aan. Met weinig kun je als je het goed inzet veel bereiken. Mooi om te lezen dat het daar ook werkt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Ik ben vrijwilliger voor het Wereld Natuur Fonds en coördineer alles wat met educatie te maken heeft bij het regioteam Twente en Vechtdal. In het dagelijks leven ben ik bioloog en werkzaam bij het ITC, een Faculteit van de Universiteit Twente. Bij het ITC draait alles om ruimtelijke informatie. We gebruiken luchtfoto's en satellietbeelden en allerlei technieken om allerlei dingen in kaart te brengen, zoals bijvoorbeeld landgebruik, ontbossing, leefgebieden van dieren en planten, schade na natuurrampen, uitbreiding van steden en nog veel meer. Verder ben ik hobbyfotograaf en vertel graag verhalen. Dit alles is nu mooi te combineren in deze blogs.

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 144621

Voorgaande reizen:

01 Juli 2019 - 11 Augustus 2019

Rondje Rwanda: berggorilla's en nog veel meer

29 Augustus 2012 - 21 September 2012

Cursus geven en vrijwilligerswerk in Mozambique

17 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Wat doet het Wereld Natuur Fonds in Zambia?

Landen bezocht: