Eerste etappe geslaagd - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Iris Duren - WaarBenJij.nu Eerste etappe geslaagd - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Iris Duren - WaarBenJij.nu

Eerste etappe geslaagd

Door: wnfiris

Blijf op de hoogte en volg Iris

02 Juli 2019 | Rwanda, Kigali

Welkom op deze eerste blog van mijn “rondje Rwanda”. Na een ruime tijd voorbereiding en uitkijken naar deze reis is het eindelijk zo ver. Het is vier uur, de temperatuur rond 28 graden en ik zit lekker in de schaduw in de tuin van mijn hotel. Mooi moment om deze serie verhalen af te trappen met de bedoeling van deze reis en een eerste sfeerimpressie.

De reis verliep soepel op een vertraging van anderhalf na. Ik ben niet zo goed in 8 uur op mijn krent zitten dus ik heb gezellig achterin het vliegtuig staan keten met de KLM-ploeg. Ik heb nog aangeboden dat ik wel mee kon helpen afwassen. Dat werd met dank afgeslagen.

Providence, oud ITC-studente, kwam me met een mega-brede grijns tegemoet bij de “arrivals”. Ik kreeg meteen een cadeautje ter verhoging van de feestvreugde. Supergaaf! Ze had een auto en chauffeur van “Birdlife International” geregeld. Dus dat moet ik op de een of andere manier nog even goed maken. Onderweg naar het hotel kreeg ik vast wat toeristische tekst en uitleg. Leuk hotelletje vlak bij het centrum. Alles onder controle.

Vandaag ben ik na het ontbijt en het organiseren van mijn bagage eerst de stad gaan verkennen. Kigali is geen inspirerende stad maar het is keurig schoon. Nergens rotzooi op straat. Daar kunnen we in Nederland nog best een voorbeeld aan nemen. Alles gaat heuvel op en heuvel af en ik zit hier op ongeveer 1500m hoogte. Dus wandelen moet in de bergversnelling. Het centrum staat vol met grote kantoorgebouwen met gelukkig daar omheen kleinere winkeltjes. Hoge karrenvrachten die met de hand voortgetrokken worden, honderden motortaxi’s, en op de stoep evenzovele honderden mensen die zittend of ergens tegenaanleunend met een mobiele telefoon zitten te pielen. Veel mensen zeggen op straat vriendelijk gedag met een dikke glimlach. Zal wel deels komen omdat ik erg opval als een van de weinige blanken op straat.

Terug in het hotel heb ik de adreslijst voor deze blogs in “waarbenjij.nu” gezet en lekker even in de tuin gezeten. Na de lunch ben ik nog een ander stukje stad in de buurt wezen verkennen. Brede straten met veel groen. Maar er is niet heel veel aan bezienswaardigheid dus ik was weer vroeg terug in de tuin om dit verhaaltje te schrijven.

So far, so good kan ik zeggen behalve dan dat ik mijn SD-kaartlezer vergeten ben mee te nemen. Dus de foto’s kan ik nog even niet op mijn computer zetten. Overmorgen verhuis ik naar Musanze (vroeger Ruhengeri). Ik kijk uit naar het Virungagebergte wat ik al zo vaak op TV en film gezien heb. Benieuwd ben ik ook naar wat ik kan doen voor de mensen van het Dian Fossey Gorilla Fund. Het idee is om ondersteuning te geven op het gebied van werken met satellietbeelden om vegetatie van het park in kaart te brengen. Maar hoe en in welke vorm moet ik ter plekke nog uitvinden.

Daarna ga ik wat rondtrekken in het land. Via Lake Kivu naar Nyungwe en Akagera. Voor het Wereld Natuur Fonds ga ik veldverhalen verzamelen van natuurbescherming hier in Rwanda. Aan het eind van de rit, terug in Kigali staat er nog een ITC alumni bijeenkomst gepland. Dat wordt vast een leuk feestje. En ..... ergens tussendoor hopelijk een keer berggorilla’s kijken.

Zoals Janny van “Heel Holland bakt” altijd zegt: “We gaan het zien!”

Groeten vanuit Kigali!

  • 02 Juli 2019 - 14:05

    Hilde:

    Ha Iris,
    Wat heerlijk om al zo snel op de hoogte te zijn van jouw mega mooie reis. Dat je maar veel veldverhalen over natuurbeschermers mag verzamelen. Zie nu al uit naar de volgende blog en natuurlijk naar de foto's.
    Groetjes uut Zeist!

  • 02 Juli 2019 - 15:10

    Victor:

    Hi Iris, wat gaaf. Ik moest even kijken welke foto van jou was en welke van die schattige gorilla, maar ik zie het nu! (Beetje kippig vandaag). Ik kijk uit naar de volgende etappe.

  • 02 Juli 2019 - 15:29

    Gert Van Duren:

    Als brabantse laaglandgorilla, subspecies oude van Duren's, wens ik je een bijzonder mooi en leerzaam verblijf aldaar. Tenslotte ga je onze verre neven/nichten?ooms/tantes bezoeken die het geluk hebben nog redelijk onbekommerd in bomen te kunnen leven. Zorg maar goed voor ze!!!

    Veel plezier, maak veel foto's, groetjes gorilla ( nou ja zeg!! ) Gert.

  • 02 Juli 2019 - 16:12

    Irma:

    Echt vet cool!! Veel plezier en laat die verslagen maar komen

  • 02 Juli 2019 - 17:55

    Erna:

    Hoi Iris, dat doe je weer goed! De plaatjes houden we nog tegoed, veel plezier daar en tot volgende blog

  • 02 Juli 2019 - 18:06

    Jan:

    Ha die wereldreiziger! Gelukkig is de reis bijna voorspoedig verlopen. Kun je mooi nu gaan genieten van je lange vakantie! Veel plezier :)

  • 02 Juli 2019 - 19:59

    Hans:

    Hoi Iris,
    Nadat ik me met mijn koorknaapjes had geamuseerd was het heerlijk om dit eerste verslagje te lezen. Ben benieuwd naar de volgenden. Succes en veel plezier., Hans

  • 03 Juli 2019 - 05:12

    Ginie:

    Wat leuk om je verhaal te lezen. Ik kijk uit naar je volgende verhalen! Veel plezier!

  • 03 Juli 2019 - 05:27

    Glenn:

    Hi Iris
    wat een leuke blog. Fijn dat wij zo op de hoogte worden worden gehouden
    veel plezier

  • 03 Juli 2019 - 06:07

    Zoltán:

    Hoi Iris,

    Thanks for including me in the list. Have fun in Africa, look for the small things and do not worry about the big ones :-).

    Hugs,

    Z

  • 03 Juli 2019 - 06:27

    Petra:

    we gaan het inderdaad zien! en lezen... :)
    heel veel plezier, Iris! geniet van je sabbatical en avontuur

  • 03 Juli 2019 - 07:16

    Esther:

    Veel plezier, volgens mij gaat het een memorabel, interessant en vooral leerzaam tripje worden! En door middel van je blog kunnen we ook een beetje meereizen :)

  • 03 Juli 2019 - 08:31

    Marcelle:

    Hi! Fijn dat je goed aangekomen bent! Veel plezier met de gorilla's en mapping :)

  • 03 Juli 2019 - 10:11

    Hillyne :

    Gaaf! Ik blijf je volgen

  • 03 Juli 2019 - 12:33

    Nanda:

    Ha Iris,
    Wat leuk zo'n bericht via een blog.
    Wel gaaf dat je zo ongestoord over straat kan , je bent toch de enige blanke. Welke taal spreken ze daar...Frans? of ook allemaal Engels en Ruandees? Hopelijk krijg je de tijd om die gorilla's te zien . Hier in Artis zit er ook een ,een heeele grote maar misschien is dat geen berggorilla.

    Ik zie uit naar je volgende bericht ,

    Nanda

  • 03 Juli 2019 - 12:29

    Johan Stemerding:

    Hoi Iris, succes bij deze expeditie! Ik weet zeker dat je iets bij gaat dragen. Toi, Toi, Toi.

  • 03 Juli 2019 - 12:57

    Hannie Stemerding:

    Hoi Iris, je doet niet alleen hele mooie dingen maar je zet het ook nog eens geweldig op schrift. Leuk om te volgen. Heel veel succes en plezier!

  • 03 Juli 2019 - 13:01

    Cynthia Sijbrands :

    Veel plezier!

  • 04 Juli 2019 - 05:22

    Marlies Nijhuis:

    Iris, heel veel succes en plezier! Leuk dat ik je via deze weg kan volgen!

  • 04 Juli 2019 - 06:43

    Petra:

    Veel plezier en succes! En genieten maar.

  • 05 Juli 2019 - 05:40

    Wendy:

    Heeee Iris, wat gaaf om je zo te kunnen volgen!! Hartstikke leuk! Heel veel plezier daar! Zal het Indy ook voorlezen! Zal ze geweldig vinden.
    Groetjes,Wendy

  • 06 Juli 2019 - 09:24

    Alie Buitink :

    Hoi hoi zo te horen verveel je je geen moment genietenmeisje liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Ik ben vrijwilliger voor het Wereld Natuur Fonds en coördineer alles wat met educatie te maken heeft bij het regioteam Twente en Vechtdal. In het dagelijks leven ben ik bioloog en werkzaam bij het ITC, een Faculteit van de Universiteit Twente. Bij het ITC draait alles om ruimtelijke informatie. We gebruiken luchtfoto's en satellietbeelden en allerlei technieken om allerlei dingen in kaart te brengen, zoals bijvoorbeeld landgebruik, ontbossing, leefgebieden van dieren en planten, schade na natuurrampen, uitbreiding van steden en nog veel meer. Verder ben ik hobbyfotograaf en vertel graag verhalen. Dit alles is nu mooi te combineren in deze blogs.

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 144545

Voorgaande reizen:

01 Juli 2019 - 11 Augustus 2019

Rondje Rwanda: berggorilla's en nog veel meer

29 Augustus 2012 - 21 September 2012

Cursus geven en vrijwilligerswerk in Mozambique

17 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Wat doet het Wereld Natuur Fonds in Zambia?

Landen bezocht: