Geen tijd om me te vervelen - Reisverslag uit Musanze, Rwanda van Iris Duren - WaarBenJij.nu Geen tijd om me te vervelen - Reisverslag uit Musanze, Rwanda van Iris Duren - WaarBenJij.nu

Geen tijd om me te vervelen

Door: Iris van Duren

Blijf op de hoogte en volg Iris

07 Juli 2019 | Rwanda, Musanze

Het is zondag, eind van de morgen, begin van de middag. Hier in Musanze gebeurt er van alles. Vrijdag heb ik wat mensen van DFGFI leren kennen waaronder Winnie Eckartdt, een Duitse primatoloog. We hebben wat zitten brainstormen over wat ik hier het beste kan gaan doen. Wordt waarschijnlijk iets van een training voorbereiden en geven. Ze nodigde me ook uit om ’s avonds met een hele club uit eten te gaan. Het was de verjaardag van Martha Robbins, Amerikaanse gorilladeskundige, werkend in aan het Max Planck Instituut in Duitsland en aan een universiteit in Uganda. De stroopwafels die ik voor Winnie en Martha ’s avonds had meegenomen scoorden enorm veel punten. Ook heb ik een team gevormd met het neefje van Winnie en twee Oostenrijkse diergeneeskundestudenten om maandag een wandeling in het park te gaan maken. Geen gorilla’s maar “golden monkeys” een andere zeldzame apensoort.

Zaterdagmorgen was goed besteed. Ik had met Martha Robbins afgesproken in een leuk restaurantje. De wandeling daarnaartoe duurde iets langer dan gepland omdat de Rwandese kampioenschappen wielrennen aan de gang waren. Tig rondjes door Musanze door een handjevol renners waarvan de koplopers naar mijn mening verrekte hard door de bocht gingen.

Martha vertelde dat ze een National Geographic reis met rijke Amerikanen had voorzien van informatie over gorillagedrag, -leefgebied en -bescherming. Ze was een paar jaar geleden Providence tegen het lijf gelopen toen die haar MSc-opleiding deed bij het ITC en haar veldwerk deed in Virunga. Nu proberen we de onderzoeksresultaten te publiceren. Verder liet ze zien met wat voor onderzoek en projecten ze nu bezig is. Mijn verhalen over mijn ITC en WWF activiteiten resulteerde in een paar aardige ideeën die wel een poging tot actie waard zijn. Daarover zal ik een apart verhaal schrijven. Is te veel voor nu.

‘s Middags kreeg ik bij een bezoek aan de Volcanoes Safari Lodge ineens het idee in een totaal andere wereld beland te zijn. Waar ik in de stad als blanke opval, waren er bij de lodge alleen maar blanken, behalve de mensen in de bediening. Een kopje thee kost daar 5 US$, eten lukt vast niet beneden de 50 $ en voor een overnachting betaal je de hoofdprijs van meer dan 1000 $ per nacht. Geeft een beetje koloniaal gevoel waar ik niet zo dol op ben.

Het laatste stuk naar de lodge ging over een afschuwelijk slecht weggetje. Bij de lodge aangekomen heb je aan de ene kant een fantastisch uitzicht over een kratermeer met eilandjes. Aan de andere kant zie je de meest oostelijke vulkanen van Virunga. Helaas was het zicht niet al te best. Maar de contouren van de op een na hoogste vulkaan, de Muhabura (4127 m) waren nog wel te zien. Voor de daarachtergelegen Gahinga (3474 m) en Sabyinyo (3634 m) moest je wel goed zoeken. Lekker een tijdje zitten kijken naar allerlei vogels die ik niet ken maar wel mooi vond.

Vanmorgen nam het boeken van de Golden Monkey Trail anderhalf uur in beslag. Nu zit ik in een restaurantje met goed internet. Ik heb wat foto’s en filmpjes bewerkt en de lunch is besteld. Winnie vertelde dat de Nederlandse voeetbaldames straks de finale spelen. Of ik zin had om die wedstrijd in de kroeg te gaan kijken. Ik zal eens kijken of ik nog iets oranjes aan kleding meegenomen heb :-)

Vrolijke groeten en maak er weer wat leuks van komende week!
Iris

  • 07 Juli 2019 - 09:43

    Elmar:

    Wat een tegenstellingen inderdaad! Maar tot nu toe klinkt het al als een ontzettend avontuur en zeer leuke ontmoetingen. Veel plezier vanavond met het voetbal!:):)

  • 07 Juli 2019 - 12:14

    Gert Van Duren:

    Goed bezig, Iris!! Zo maak je van alles mee, en je gaat nog goed werk doen ook. Blijf rondkijken, foto's maken ( hebben wij later ook nog wat aan....) en veel plezier.

    Groetjes Gert.

  • 07 Juli 2019 - 16:50

    Cees:

    Hoi Iris,
    Hartstikke leuk om j reis te volgen (nu vanuit Oostenrijk). Groeten,Cees

  • 07 Juli 2019 - 18:28

    Albert Kos:

    Leuk zo blijf ik op de hoogte wat jij daar aan het doen bent. .Allemaal nog zoekend. We horen wel weer verder .

  • 08 Juli 2019 - 05:32

    Benno:

    Hoi Iris , mooi om je verhaal te lezen, Een vraagje moet ik nog bestek opsturen .
    groet Benno

  • 08 Juli 2019 - 06:05

    Zoltán:

    Hoi, good to read your shorties. But you did not share the details of your experiences in the lodge with us... Was the champagne cold enough and the beefsteak properly prepared? What did you get for dessert?
    ;-)
    Z

  • 09 Juli 2019 - 06:02

    Thomas:

    HA Iris, leuk te horen hoe het gaat, en ik ben erg benieuwd naar alle onderzoeks ideeen die je opdoet. Dan kunnen we nog weer eens een vervolg geven aan het onderzoek van Providence ;-)

    Have fun!
    T

  • 09 Juli 2019 - 07:10

    Hillyne:

    Hi Iris, ik kijk alweer uit naar je komende verhaal. Wat een bijzondere ervaring tot nu toe. Have fun!

  • 09 Juli 2019 - 09:02

    Johan Stemerding:

    Hoi Iris, wat leuk om dit avontuur via deze blog te kunnen volgen. Kijk op van de enorme tegenstellingen! Staan we niet bij stil als we het over ontwikkelingslanden hebben. Groet, Johan

  • 09 Juli 2019 - 12:20

    Hannie Stemerding :

    Nederlands voetbal kijken doen we dus all over the world. Geweldig, Iris!!! Omdat ik zondag (toevallig) een oranje blouse aan had werd ik er zelfs in Galicië op aangesproken terwijl ik nog geen wedstrijden had gezien, ha, ha. En stroopwafels eten in Rwanda, Top!!!

  • 12 Juli 2019 - 17:49

    Frieda:

    Leuk om te volgen ziet er allemaal mooi uit.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Ik ben vrijwilliger voor het Wereld Natuur Fonds en coördineer alles wat met educatie te maken heeft bij het regioteam Twente en Vechtdal. In het dagelijks leven ben ik bioloog en werkzaam bij het ITC, een Faculteit van de Universiteit Twente. Bij het ITC draait alles om ruimtelijke informatie. We gebruiken luchtfoto's en satellietbeelden en allerlei technieken om allerlei dingen in kaart te brengen, zoals bijvoorbeeld landgebruik, ontbossing, leefgebieden van dieren en planten, schade na natuurrampen, uitbreiding van steden en nog veel meer. Verder ben ik hobbyfotograaf en vertel graag verhalen. Dit alles is nu mooi te combineren in deze blogs.

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 144544

Voorgaande reizen:

01 Juli 2019 - 11 Augustus 2019

Rondje Rwanda: berggorilla's en nog veel meer

29 Augustus 2012 - 21 September 2012

Cursus geven en vrijwilligerswerk in Mozambique

17 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Wat doet het Wereld Natuur Fonds in Zambia?

Landen bezocht: