De eerste werkweek - Reisverslag uit Musanze, Rwanda van Iris Duren - WaarBenJij.nu De eerste werkweek - Reisverslag uit Musanze, Rwanda van Iris Duren - WaarBenJij.nu

De eerste werkweek

Door: Iris van Duren

Blijf op de hoogte en volg Iris

12 Juli 2019 | Rwanda, Musanze

Zo, de eerste werkweek bij het Dian Fossey Gorilla Fund International zit er bijna op. Het is een leuke dynamische groep mensen hier. Een aantal vaste en project medewerkers krijgen extra handen hulp van externe onderzoekers, studenten en stagiaires. Als je het gebouw binnenkomt is meteen rechts de receptie. Iets verder in de hal word je aangekeken door twee skeletten; een van een berggorilla en een van een mens. Die zijn onderdeel van een tentoonstelling over gorilla’s en het werk van Dian Fossey. Iedereen is welkom om dit te bekijken.

Links, tegenover de receptie is een computerruimte voor studenten. En vanuit de hal meteen rechts is een gang met een laboratorium en een aantal kantoren. Dat lab is goed te ruiken. Hier wordt apenpoep en poep van allerlei andere dieren onderzocht. Ook alle bodem- en vegetatie-analyses worden hier gedaan. Er wordt smachtend uitgekeken naar het nieuwe lab wat over niet al te lange tijd gebouwd gaat worden. Daarover zo nog meer.

Op de tweede verdieping zijn nog veel meer kantoren, een keukentje voor de broodnodige koffie en thee en er is een conferentieruimte. Die mag ik samen met een paar stagiaires gebruiken. Donderdagmiddag was het daar volle bak. Ik was gevraagd om een presentatie te houden over het ITC en over mijn rol als vrijwilliger voor het Wereld Natuur Fonds. Er wordt hier wel gewerkt met GIS (geografisch informatie systeem) maar wat uitleg over wat je met satellietbeelden kan doen had wel een enorm “Wow-effect”. Daar wil iedereen meer van weten dus daar ga ik mijn best voor doen de komende twee weken.
Ik ga een tutorial maken over “wat is een satelliet beeld?”, “hoe kan ik dat downloaden” en misschien zelfs “hoe bewerkt ik het beeld zodat ik een kaart krijg?”. En dat alles met gratis satellietbeelden en software van de ESA (European Space Agency). Is ook relatief nieuw voor mij dus zo leer ik er zelf ook nog wat van.

Meer over het Dian Fossey Gorilla Fund kan je zelf wel lezen op hun website. Zie https://gorillafund.org/
Maar gaaf om te vertellen is dat de Amerikaanse comedienne en talkshow presentatrice Ellen DeGeneres al van kinds af aan een waanzinnige Dian Fossey fan is. Voor haar 60e verjaardag kreeg ze van haar schatrijke echtgenote een eigen “Ellen DeGeneres Wildlife Fund” cadeau. Dat word ingezet voor de bouw van een hele campus hier met een onderwijscentrum, laboratoria, een interactief museum en allerlei ondersteunende faciliteiten. Alles wordt milieuvriendelijk gebouwd met locale materialen en locale bevolking. Het is ook bedoeld voor wetenschap en scholing op alle niveaus. Voor locale bevolking, schoolkinderen, studenten en wetenschappers. Zie voor meer info: https://gorillafund.org/who-we-are/faq-on-ellen-degeneres-campus/
De eerste schop had in het voorjaar de grond in gemoeten maar dat wordt nu waarschijnlijk september.

Tsa, en dan is het al weer bijna weekeinde. Elke vrijdag gaan er een heel stel medewerkers van het DFGFI voetballen. Die heb ik net uitgezwaaid. En op de valreep heb ik een afspraak gemaakt met Maurice, de educatiecoördinator hier. Volgende week gaan we een uurtje ervaringen uitwisselen. Ik als educatiecoördinator bij het WWF regioteam Twente en Vechtdal en hij voor DFGFI. Dat levert vast leuke ideeën op.

Komend weekeinde is er wat kans op regen dus ik ga nog geen dikke wandeling in het park maken. Dat bewaar ik voor midden of eind volgende week wanneer de voorspellingen beter zijn. Maar een leuk ritje naar Lake Ruhondo en Lake Burera, iets ten oosten van hier moet wel lukken Daar schijn je een prachtig uitzicht te hebben.

Iedereen de groeten uit Musanze,
Iris

  • 12 Juli 2019 - 15:10

    Cynthia Sijbrands :

    Top Iris, wat een mooi verhaal. Hoop dat de regen een beetje meevalt...

  • 12 Juli 2019 - 15:57

    Hans:

    Pracntig Iris. Leren en laten leren. Heel goed.
    Hans

  • 12 Juli 2019 - 16:34

    Gert Van Duren:

    Mooi werk Iris!! Je kunt mensen daar veel leren en zelf wordt je er wat wijzer maar vast ook heel blij van...... Veel plezier en ga mooie dingen zien, Gert.

  • 12 Juli 2019 - 17:03

    Marijke:

    Heerlijk om je verhalen te lezen en de humoristische manier waarop je de ervaringen beschrijft.
    Heel fijne tijd daar

  • 14 Juli 2019 - 07:15

    Joan Looijen:

    Leuk om je belevenissen te lezen, keep going en duim voor beter zicht!

  • 14 Juli 2019 - 12:19

    Elmar:

    Leuk! Veel plezier, ook tijdens de wandeling!

  • 15 Juli 2019 - 05:37

    Wendy:

    Leuk Iris!!! Hoop dat het meeviel met het weer in het weekend!
    Groetjes, Wendy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Ik ben vrijwilliger voor het Wereld Natuur Fonds en coördineer alles wat met educatie te maken heeft bij het regioteam Twente en Vechtdal. In het dagelijks leven ben ik bioloog en werkzaam bij het ITC, een Faculteit van de Universiteit Twente. Bij het ITC draait alles om ruimtelijke informatie. We gebruiken luchtfoto's en satellietbeelden en allerlei technieken om allerlei dingen in kaart te brengen, zoals bijvoorbeeld landgebruik, ontbossing, leefgebieden van dieren en planten, schade na natuurrampen, uitbreiding van steden en nog veel meer. Verder ben ik hobbyfotograaf en vertel graag verhalen. Dit alles is nu mooi te combineren in deze blogs.

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 144763

Voorgaande reizen:

01 Juli 2019 - 11 Augustus 2019

Rondje Rwanda: berggorilla's en nog veel meer

29 Augustus 2012 - 21 September 2012

Cursus geven en vrijwilligerswerk in Mozambique

17 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Wat doet het Wereld Natuur Fonds in Zambia?

Landen bezocht: