Lake Kivu - Reisverslag uit Karongi, Rwanda van Iris Duren - WaarBenJij.nu Lake Kivu - Reisverslag uit Karongi, Rwanda van Iris Duren - WaarBenJij.nu

Lake Kivu

Door: Iris van Duren

Blijf op de hoogte en volg Iris

25 Juli 2019 | Rwanda, Karongi

Terwijl in Enschede de mussen bijna dood van het dak vielen was het aan Lake Kivu heel goed toeven. Ik heb het grootste deel van deze blog zitten schrijven onder een parasol, ongeveer 3 m van een stijl randje naar het water. Een stukje verderop plonsden kinderen in het water en achter me stuiterden verschillende vogels door de struiken. Een stukje hoger op de helling staat mijn hutje met prachtig uitzicht over het meer. Voor het eerst heb ik echt een vakantiegevoel.

Afgelopen dinsdag was de training aan 12 mensen van het DFGFI. Het begon een beetje op z’n Afrikaans. Ik was een ruim van te voren aanwezig om te zorgen dat mijn laptop aan de projector gehangen kon worden. Bleek dat de goede projector verdwenen was. De andere projector had geen snoer wat aan mijn laptop paste. Dus ging Winnie haar eigen projector halen maar die was niet lichtsterk genoeg om die presentatie leesbaar te krijgen. Niet iedereen kon op internet dus via verschillende kanalen, e-mail en USB-stick hebben we mijn presentatie bij iedereen op de computer gezet zodat men zo kon meekijken. Dat werkte uiteindelijk prima.

De training zelf werd heel enthousiast ontvangen. Vooral vanwege het feit dat het niet alleen een les of een demo was. Het zelf spelen met nieuwe software en een satellietbeeld vonden ze super gaaf. Aan het eind bij het samenvatten van de dag kwamen er nog wat vragen voor meer info. En een paar van die dingen kan ik nog wel voor ze op een rijtje zetten. Op 5 augustus draai ik dezelfde training nog een keer voor een tweede groep. Dus dan neem ik dat meteen mee.

Het afrekenen van mijn B&B was nog even een uitdaging. Er was via Booking.com. gereserveerd. Normaal kan je dan altijd met creditcard betalen. Helaas ging dat feest hier niet op. Gelukkig dat ik nog wat cash achter de hand had en met het volledig leegtrekken van de pinautomaat tot aan mijn daglimiet kwam ik er net. Echter, het grootste bankbiljet hier is 5000 Rwandese Franc. Klinkt veel maar is ongeveer 5 euro. Dus met een heeeeele vette stapel bankbiljetten heb ik netjes mijn schulden voldaan.

De rit van Musanze naar Kibuye, tegenwoordig Karongi geheten, duurde drie en een half uur met een korte stop onderweg. Als de lucht ooit een keer schoon is heb je waarschijnlijk fantastische vergezichten. Helaas is dat tot nu toe nog niet voorgekomen. Ook hier aan het meer is het heiig.

Vandaag heb ik het stadje en de omgeving verder verkend. Mijn lodge ligt ongeveer 6 km van het centrum van Karongi. Gisteren heb dat ik gelopen maar het is niet echt een leuke weg. Vandaag dus maar twee keer een taxiritje geregeld. Indrukwekkend was de memorial church of St Pierre. Niet makkelijk in te denken dat op deze plek 25 jr geleden binnen drie uur tijd 11400 Tutsi’s om het leven zijn gebracht.

De kustlijn van Karongi is geweldig. Een soort van tropische fjorden. Zigzag, diep ingesneden inhammen met soms vrij steile hellingen. Maar ook veel kleine strandjes. Ik hoorde van vrienden hier en daar wat opmerkingen over bilharzia. Daar ben ik niet zo’n liefhebber van dus ik moet hier nog even wat rondvragen voor ik misschien morgen een duik neem.

Nachtvissen is de gangbare vorm van visserij hier. Heel speciaal. Heb ik nog nooit eerder zo gezien. Teams van drie aan elkaar bevestigde vissersboten peddelen luid zingend en fluitend tegen zonsondergang het meer op. Ze hebben lange bamboeconstructies met daaraan hun netten. Ze hebben nu, na zonsondergang, lampen aangedaan om de vissen, tilapia en nog iets wat lijkt op sardientjes, te lokken. Ik kan ze vanaf het terras hier zien. Tegen zonsopgang keren ze weer terug om hun vangst aan land te brengen. Lange zware nachten voor die gasten.

Ondertussen lust ik nog wel een pilsje en groet ik jullie hartelijk.
Iris

  • 25 Juli 2019 - 19:34

    Els:

    Hi Iris. Wat een fantastische invulling van je sabbatical. Het is dus gelukt wat je graag wilde. Het nuttige met het aangename verenigen was altijd al jouw sterke punt. Leuk deze blogs, ik volg ze met veel plezier. Inderdaad tropisch warm in Enschede, niet fijn. Ik begrijp uit jouw verslagen dat het aanspreken van jouw wijnvoorraad uit Italië nog even op zich moet laten wachten maar als het zo ver is heb je veel nieuwe verhalen te vertellen. Ik wens je een goede resterende tijd toe! Hartelijke groet, Els

  • 26 Juli 2019 - 05:30

    Hans En Joke:

    Wat een mooi verslag en nu ook een vakantiegevoel . Ja inderdaad tropisch warm hier. Vannacht met twee ventilators nog net uit te houden. Nog een tropische dag en dan gaat het wat afkoelen. Geniet van je mooie reis . gr uit Veenendaal

  • 26 Juli 2019 - 06:33

    Marcelle:

    Wederom leuke foto's en verhalen! De mussen in jouw tuin redden het nog wel bij de vijver :) In huis was het beneden 31 graden... boven nog warmer. Niet te doen!

  • 26 Juli 2019 - 11:16

    Arenda:

    Hoi Iris, blijft leuk die blogs van jou. Idd hier bloedheet wat dat betreft heb jij het beter bekeken. Zowel qua omgeving (prachtig) als qua temperatuur.

  • 27 Juli 2019 - 05:32

    Cynthia Sijbrands :

    Hoop dat de vissers niet de hele nacht dóór zingen..
    Je blog komt in mijn ongewenste mail zag ik, dus heb nog wat terug te lezen

  • 28 Juli 2019 - 10:27

    Elmar:

    Weer een prachtig verhaal Iris en mooie herinneringen om mee terug te nemen, indrukwekkend!
    Haha, je bent geen bilharzia-fan?? Daar kan je vast een mooie T-shirt tekst van maken:):)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Ik ben vrijwilliger voor het Wereld Natuur Fonds en coördineer alles wat met educatie te maken heeft bij het regioteam Twente en Vechtdal. In het dagelijks leven ben ik bioloog en werkzaam bij het ITC, een Faculteit van de Universiteit Twente. Bij het ITC draait alles om ruimtelijke informatie. We gebruiken luchtfoto's en satellietbeelden en allerlei technieken om allerlei dingen in kaart te brengen, zoals bijvoorbeeld landgebruik, ontbossing, leefgebieden van dieren en planten, schade na natuurrampen, uitbreiding van steden en nog veel meer. Verder ben ik hobbyfotograaf en vertel graag verhalen. Dit alles is nu mooi te combineren in deze blogs.

Actief sinds 27 Sept. 2011
Verslag gelezen: 561
Totaal aantal bezoekers 144735

Voorgaande reizen:

01 Juli 2019 - 11 Augustus 2019

Rondje Rwanda: berggorilla's en nog veel meer

29 Augustus 2012 - 21 September 2012

Cursus geven en vrijwilligerswerk in Mozambique

17 Oktober 2011 - 23 Oktober 2011

Wat doet het Wereld Natuur Fonds in Zambia?

Landen bezocht: