Een goed begin is het halve werk. - Reisverslag uit Beira, Mozambique van Iris Duren - WaarBenJij.nu Een goed begin is het halve werk. - Reisverslag uit Beira, Mozambique van Iris Duren - WaarBenJij.nu

Een goed begin is het halve werk.

Blijf op de hoogte en volg Iris

01 September 2012 | Mozambique, Beira

Reizen is leuk maar soms ook een uitdaging voor je gevoel voor humor. Al voor vertrek meldde de luchtvaartmaatschappij dat de nachtvlucht van Parijs naar Johannesburg 2 uur vertraagd zou zijn. Daardoor wisten we van te voren dat we de aansluiting naar Beira zouden gaan missen. “We” betekent dat ik samen reis met mijn collega Raymond, met wie ik samen cursus ga geven in Mozambique. Op de ochtend van vertrek was er een bom gevonden op Schiphol en daarna leek het even dat er ook nog een vliegtuigkaping op een vlucht naar Amsterdam had plaatsgevonden. Kortom: een ideale dag om te reizen.

Het lukte niet om betere aansluitingen te regelen. En zo zat er niks anders op dan om 19:05 toch naar Parijs te gaan om daar tot 1:30 ’s morgens in de vertrekhal in de vrieskou van de airco te zitten. Een Airbus A380 bracht ons naar Zuid Afrika. Dat is zo’n vliegend flatgebouw waar ruim 500 personen in vervoerd konden worden. Knap dat zoiets in de lucht blijft hangen. En als bonus mochten we tijdens de landing meekijken. Er zijn camera’s op de staart, neus en onder het vliegtuig gemaakt. Dat is dan een mooie beloning voor heel erg lang stil zitten.

Om 13:00 hadden we de bagage van de band geplukt en waren we ingecheckt bij een hotel vlakbij de luchthaven. Eerst maar even via Internet de collega’s in Beira laten weten hoe laat en met welke vlucht we de volgende dag hoopten aan te komen. Verder konden we in het hotel niet veel meer doen dan nog wat emails naar het thuisfront sturen. Met een brak hoofd doe je sowieso niet erg veel zinnigs meer. Dus dan maar even van de gelegenheid gebruik maken om eens in de stad te kijken. Ik was al wel een keer of tien op de luchthaven van Johannesburg geweest maar nog nooit in de stad.

Met de trein het centrum in werkt simpel en de Gautrain en de stations zijn superschoon. Na een rondje winkels kijken werd het tijd voor een welverdiend koud pilsje op Mandela square. Terug in het hotel hebben we het buffet eer aangedaan. En ik ben maar eens vroeg gaan slapen.

De volgende dag verliepen de check-in voor de vlucht naar Beira en de veiligheidscontrole soepel. Maar als er bij alle bestemmingen een gate nummer staat en Beira als enige blanco blijft dan ga je daar toch wat achter zoeken. En terecht. We mochten van gate 21 naar 28 verhuizen en vervolgens de bus in. Maar bij het vliegtuig bleek dat er “technische problemen” waren en dat er waarschijnlijk een ander vliegtuig zou komen. Het werd bijna zoiets als: “Ken je die grap van die lui die naar Beira gingen?... Die gingen niet!” Een kwartier later mochten we echter toch instappen met de mededeling dat de airconditioning weer gemaakt was. En dan maar hopen dat het inderdaad alleen de airco was.

De route van Jo’burg naar Beira is prachtig vanuit de lucht. De grens van landbouwgebied en Krugerpark is heel goed te zien. En als de landing wordt ingezet wordt duidelijk wat voor een enorme mangrove moerassen en meanderende rivieren er in de buurt van Beira liggen.

In Beira werden we opgewacht door Anjos. Leuke vent. Hij is onze voornaamste steun en toeverlaat hier op de Universiteit in Beira. We dumpten onze koffers in het hotel en reden meteen door naar het GIS-lab. Dat is onderdeel van de Katholieke Universiteit van Mozambique. Hier wordt les gegeven in het maken van kaarten voor landgebruik, hydrologie, ruimtelijke planning enz. En dit wordt de komende twee weken onze werkplek. Ook vandaag (zaterdag) hebben we het grootste deel van de dag besteed aan software installeren en datasets op de computers kopiëren. Maar nu zijn we ook klaar voor de start.

• 02 September 2012 - 12:34

Luca:

Nou, het klinkt al beter dan de vorige keer. Deze keer heb je internet en computers die klaar staan. Veel plezier!

• 02 September 2012 - 21:51

Jan:

Hey Iris. Al bijgekomen van de lange reis? Heb je wel mooi in de A380 gezeten. Jullie kregen toch zeker wel die first class suite met shower spa na al die vertragingen? hahaha. Morgen beginnen met lesgeven? Veel succes!

• 03 September 2012 - 08:11

Bolman:

Dat klinkt weer helemaal als De Avonturen van Van Duren in Afrika.
    Wat is die Mandela groot zeg. En dat GIS lab is helemaal dolletjes. Gesponsord door de Toppers?
    Ik wens je weer veel succes en voldoende tegenslag voor sappige verhalen. Als je maar heel blijft.

• 03 September 2012 - 13:36

Hilde Huizinga:

Wat heerlijk om je weer te kunnen lezen. En wat een prachtig begin! Da's maar goed ook, want een goed begin.... Afijn, je hebt dus nog één en ander aan werk in het vooruitschiet. En ook dat gaat de pret niet drukken. Je bent toch maar weer veilig gearriveerd en daar ben ik heel erg blij mee. Heel veel succes met alle voorbereidingen op het lesgeven, benieuwd wat je nog meer mee gaat maken!

• 06 September 2012 - 22:42

Els Boerrigter:

Kijk, dat zijn nog eens reisverhalen! De oude Iris is weer helemaal back in business! Goed idee om je werk te combineren met een missie voor WNF. Zal ik je dan mar verexcuseren op het feestje in Groningen as zaterdag? Fijne tijd gewenst en veel avonturen waar je over kunt verhalen.

Verslag uit: Mozambique, Beira

Cursus geven en vrijwilligerswerk in Mozambique

Van 3 - 14 september ga ik samen met een van mijn ITC collega’s cursus geven in Mozambique. Het reisdoel is Beira. Wat gaan we doen tijden de cursus? Eigenlijk twee dingen: We gaan kijken waarom biobrandstof lang niet altijd duurzaam is en wat er nodig is voor duurzaamheid. Daarnaast gaan we landgebruik in kaart brengen m.b.v. satellietbeelden. Waarom? En hoe past dat bij elkaar?
Er is veel land nodig voor de productie van biobrandstof. Dat land kan ook gebruikt worden voor de productie van voedsel. Soms gaat dat goed samen. Maar als de productie van bioenergie tot gevolg heeft dat de voedselzekerheid in gevaar komt dan is dat geen duurzame activiteit. En als er stukken bos gekapt worden om er biobrandstof plantages van te maken dan kan dat ook het leefgebied van veel planten en dieren verstoren. En om dat in kaart te brengen hebben we satellietbeelden en goede analisten nodig.

Na afloop van de cursus ga ik als vrijwilliger een aantal WWF-medewerkers helpen. Ook voor hen is het van belang om goed met topografische kaarten, GPS en digitale kaarten te kunnen werken. Kan ik meteen mooi in de WWF-keuken in Mozambique kijken. Er gebeurt daar van alles. Ze zijn daar o.a. hard bezig om de natuur in het stroomgebied van de Zambezi te herstellen.